مردان بی مسئولیت چه خصوصیاتی دارند
نوشته شده توسط : ذهن نو

زندگی با مردان بی مسئولیت علاوه بر اینکه فشار روانی زیادی را به همراه دارد، باعث می‌شود سنگینی کارها بر عهده سایر اعضای خانواده قرار گیرد. این امر می‌تواند سبب شود که هر کدام از اعضای خانواده از قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت و موفقیت بازبماند. گاه این بار تنها بر دوش یکی از اعضا و گاهی هم بخش بین سایر افراد خانواده تقسیم می‌شود، در شرایط دوم هر چند ممکن است تاثیر منفی این بی مسئولیتی کم شود، اما باز هم عواقب آن گریبان گیر همسر و فرزندان خواهد بود. بر این اساس باید نحوه برخورد و رفتار با مردان بی مسئولیت را بدانید تا از پیشروی این موضوع جلوگیری نمایید. در صورتی که مدت‌هاست با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنید، حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

منبع : مردان بی مسئولیت چه خصوصیاتی دارند

مشکلات زندگی با مردان بی مسئولیت

داشتن خانواده موفق نیازمند تقسیم مسئولیت‌ها و وظایف بین اعضای آن، به‌ویژه زوجین است. در این میان شانه خالی کردن از وظایف توسط مرد خانواده بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. چراکه در باورهای کلی و اصول همیشگی خانواده‌ها، مردان هستند که وظیفه مدیریت و تکیه‌گاه بودن برای خانواده را بر عهده‌ دارند.

این مردان، معمولاً به‌جای کار به وقت‌گذرانی در بیرون منزل می‌پردازند. اغلب تمایلی به پذیرش وظایف مربوط به منزل از خود نشان نمی‌دهند و وقتی برای خانواده خود اختصاص نمی‌دهند. وقت گذاشتن برای ارتباط با خانواده ازجمله مهم‌ترین کارهای لازم برای حفظ صمیمیت بین اعضای آن است. در صورتی چنین نکته‌ای از سوی پدر خانواده رعایت نشود، به‌راحتی می‌تواند پایه‌های عشق و اعتماد را ضعیف کرده و دعواهای بزرگی را زمینه‌ساز شود. به‌طورکلی، زندگی با مردان بی‌مسئولیت علاوه بر فشار روانی زیادی که به همسر و فرزندان وارد می‌کند، باعث می‌شود که وظایف انجام‌نشده او به دوش سایرین بیافتد. برای آشنایی با اصول کلی رفتار با همسر کلیک کنید.

ویژگی‌های مردان بی مسئولیت

شاید بارها سر مسائل مختلف با همسرتان جر و بحث کرده‌اید، اما هرگز متوجه علت اصلی خشم و ناراحتی خودتان نشده‌اید، علت اصلی این موضوع هم عادت است. اما هر چقدر هم که رفتارهای بی مسئولانه همسرتان عادت هم داشته باشید، یک روز پیامدهای آن موجب بالا گرفتن نارضایتی‌های خانوادگی خواهد شد. در ادامه علائم مردان بی مسئولیت را آورده‌ایم. برای آشنایی با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

کمال‌گرایی

این مردان معمولاً انتظار شغلی بسیار رویایی را دارند. ازنظر آن‌ها لیاقتشان بیشتر از یک شغل عادی است و همواره به دنبال کاری با درآمد زیاد و ساعت کاری کم هستند. این افراد اغلب دچار کمال‌گرایی شغلی شده‌اند و نمی‌توانند مدت زیادی در مشاغل خود دوام بیاورند.

فرار از سختی کشیدن در مردان بی مسئولیت

مردانی که مهارت تاب‌آوری را به‌خوبی در خود پرورش نداده‌اند، اغلب جرات ریسک‌پذیری تلاش برای بهتر کردن موقعیت خود را ندارند. این دسته از افراد بیان می‌کنند که در ابتدای هر مسیر و کاری، سختی‌های زیادی را تجربه خواهند کرد و بنابراین از انجام آن کار طفره می‌روند؛ اما توجه نمی‌کنند که این مشکلات به‌مرور و با افزایش تجربه رفع می‌گردد.

مردان بی مسئولیت از هرگونه سختی کشیدن فرار می‌کنند و بروز هرگونه مشکلی درروند کارشان باعث می‌شود پا پس بکشند. همین امر موجب می‌شود هرگز شغلی با شرایط دلخواهشان را پیدا نکنند.

اعتمادبه‌نفس پایین

یکی از عواملی که باعث می‌شود این مردان دست به شروع کاری نزنند، اعتمادبه‌نفس پایین آن‌ها است. آن‌ها نمی‌توانند تحمل کنند که در صورت شکست در کاری مورد سرزنش قرار گیرند؛ بنابراین دست به انکار زده و به‌طورکلی آن کار را شروع نمی‌کنند.

نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت

حفظ ارزش و احترام همسر در برابر فرزندان

جایگاهی که پدر برای فرزندان دارد هرگز نباید دچار تزلزل شود. برای کودکان، پدر و ارزش و احترامی که دارد نقش زیادی در شکل‌گیری شخصیت مناسب و سالم آن‌ها ایفا می‌کند. به‌علاوه بحث کردن و دعوای والدین در حضور کودکان تنها سبب احساس تنهایی آن‌ها می‌گردند.

گاهی کودک ممکن است فکر کند که دلیل همه این بحث‌ها، خود او است. این باور می‌تواند احساس گناهی غیرمنطقی را در وجود او به ایجاد کند که تأثیرات چشمگیر و بادوامی روی او و زندگی آینده‌اش خواهد گذاشت.

برخورد صمیمانه

به همسرتان القا کنید که هنوز هم به او اعتماد دارید. اینکه او باور کند همیشه مرد شما و این زندگی است، نوعی یادآوری وظایفش به‌طور غیرمستقیم محسوب می‌شود. با بی‌مسئولیت و نادان خطاب کردن همسرتان، تنها بر نقاط ضعف او، یعنی همان اعتمادبه‌نفس پایینش دست می‌گذارید؛ آن‌هم بدون اینکه فایده‌ای داشته باشد.

لازم است در ابتدا، حتی از کمک‌ها و مشارکت‌های اندک مرد در مسئولیت‌های منزل نیز قدردانی شود تا به‌مرور احساس حقارت وی کم‌رنگ‌تر گردد. سعی کنید که حتی صحبت‌ها و تذکراتی که به او می‌دهید با خوش‌رویی و بدون دعوا پیش برود. این کار باعث می‌شود حس خوبی از ارتباط با شما داشته باشد و گوشه‌گیری پیشه نکند.

تقویت اعتمادبه‌نفس

با تمسخر و نادیده گرفتن توصیه‌های همسرتان، او را شرمنده نکنید. هرگز بدون مشورت با او تصمیمی نگیرید، زیرا این کار باعث می‌شود او بیشتر از قبل در انزوای خود فرو برود و خود را در میان خانواده غریبه در نظر بگیرد.

مشورت کردن با همسرتان کمک می‌کند تا احساس ارزشمندی کرده و حتی می‌تواند در بهبود اعتمادبه‌نفس او مفید باشد. از پیشنهاد‌های او استقبال کنید و کم‌کم او را تشویق کنید خودش دست به اقدام بزند.

شفاف‌سازی در مورد وظایف

مسئولیت‌های همسرتان را به او گوشزد کنید. برای او توضیح دهید که لازمه زندگی مشترک تقسیم وظایف است و شما نمی‌توانید بار این زندگی را به‌تنهایی به دوش بکشید. وظایف او را به‌طور شفاف برایش توضیح دهید و محترمانه بخواهید تا مسئولیت آن‌ها را به گردن بگیرد.

تنظیم توقعات خود

در نظر داشته باشید که ممکن است بی‌مسئولیتی همسرتان صرفاً دیدگاه شما باشد. در این موارد، بهترین راه تنظیم انتظارات خود برحسب توان طرف مقابل است. نمی‌توان شریک زندگی‌مان را زیر بار انتظاراتمان شکنجه دهیم و شاهد بی‌علاقه شدن او به امور روزمره و حتی زندگی خانوادگی‌اش نباشیم؛ بنابراین، همواره این احتمال را بدهید که توقعات خودتان است که فراتر از توان همسرتان قرار دارد.

می‌توانید برای مطمئن شدن از این قضیه با مشاوران و روانشناسان فعال در حوزه خانواده و زوج کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: مردان بی مسئولیت چه خصوصیاتی دارند ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: